Chinese embassy in U.S. refutes Washington Post editorial on South China Sea

The Chinese Embassy in the United States on Monday refuted an editorial by The Washington Post on the South China Sea dispute, denying false accusations and clarifying historical facts and the Chinese stance.

In a letter called “Provocations in the South China Sea” to the Post, Zhu Haiquan, spokesman for the Chinese embassy, wrote that Huangyan Island is Chinese territory and was not seized from another country.

It’s in response to the May 9 editorial, titled “Dangerous Rocks in the South China Sea,” which alleged that Huangyan Island, or Scarborough Shoal, was “seized” by China from the Philippines four years ago.

The spokesman cited as evidence the 1898 Treaty of Paris, the 1900 Treaty of Washington and the 1930 Convention, which give the western limit of the Philippine territory as 118 degrees east longitude.

Zhu added that China’s islands and reefs in the South China Sea, including Huangyan Dao, are all west of that line.

Regards to the arbitration case the editorial mentioned, Zhu said China is acting in accordance with international law, by not accepting or participating in the arbitration unilaterally initiated by the Philippines.

In the letter, the spokesman also advised the United States not to become a “dangerous rock” in the region, as it actually has no territorial claim in the South China Sea.

Leave a Comment